maandag 15 juni 2009

Enschede: stad met ambitie, maarre


Enschede is een stad met ambities.
Dat is mooi!
Het Van Heekplein is mooi geworden, de wijk Roombeek is prachtig geworden, we hebben het nieuwe museum Twentse Welle (bezoek waard) en we hebben het Nationaal Muziekkwartier.En nog veel meer!

Nu werk ik bij de bieb en misschien komt het daardoor dat ik er niet totaal blij van word.

Door die prachtige dingen wordt de stad aantrekkelijk voor bedrijven om zich er te vestigen. Noem er eens een paar?

Door die prachtige dingen moet er steeds weer geld bij (en dan heb ik het nog niet over de onvermijdelijke exploitatietekorten straks). Paar ton nav enige onvolkomenheden Nationaal Muziekkwartier, inmiddels 400.000 eenmalig en 100.000structureel naar TwentseWelle.

Krijgen we nog de verhuizing Aki en de Middenzaal die er zo nodig moet komen bij Nationaal Muziekkwartier (was ik Cremer Museum nog even vergeten).

Weet je wat ik nou zo lullig vind: dat een basisvoorziening (!!) als een Openbare Bibliotheek (23% bevolking lid, 40% bevolking komt er; zie ik nog niet gebeuren in Nationaal Muziekkwartier en museum Twentse Welle!!!) daar de prijs voor betaald heeft, betaalt en zal gaan betalen.

Als ik het goed begrepen heb moet er straks iets van 7 ton bezuinigd worden op het programma "Actief in de stad" (daar valt de bieb dus onder).

Als het ambitieniveau iets normaler was geweest voor een doodnormale middelgrote stad was dat niet nodig geweest misschien? Ik woon in Zuid, dus vraag maar even.

Maar goed: 7 ton bezuinigen:
- niet op TwentseWelle (daar komen de exploitatietekorten straks ook nog!)
- niet op Nationaal (te sneu voor woorden echt!) Muzziekkwartier (daar komen de exploitatietekorten straks ook nog)
- niet op Beeldende Kunst (speerpunt beleid, ik vind dat ok)
- niet op Amateurkunst (helemaal mee eens!)

Dus?
Jawel basisvoorziening Openbare Bibliotheek Enschede!
Ik ga voorlopig uit van 300.000 - 400.000 euro voor ons.
Dat is dan simpel: filialen (muv Zuid) dicht, Boekenbus weg en kostendekkende tarieven voor het onderwijs (in praktijk betekent dat dus ook:weg!).

Maar misschien valt het mee??
Niet zeggen dat je het niet wist/kon weten Enschede!

3 opmerkingen:

catwoman zei

Ik hoop van harte voor de bieb en voor jou dat je ongelijk krijgt,maar ik vrees ook met grote vreze :-(
De voortekenen zijn ongunstig en de gemeente Enschede kennende kunne we onze borst natmaken idd.

Groetjes Catwoman

Unknown zei

Het trieste virus lijkt zich te verspreiden :-/

blondie zei

Dat heb je allemaal heel duidelijk opgeschreven. Ik hoop ook dat het meevalt (en die kans zit er heel misschien in, begrijp ik uit een nieuwer bericht van je?), want ik werk ook bij de bieb. Maar afgezien daarvan, vind ik een bibliotheek heel erg belangrijk voor de mensen, waarop niet bezuinigd zou mogen worden!